Com ja sabeu l'Escola Schola participem de la Crida de la Fundació Jaume Bofill, #hacktheschool. L'equip motor, format per diferents membres de la comunitat educativa, hem estat treballant i hem enviat el formulari per intentar ser un dels 30 centres seleccionats i rebre, durant aquest curs, assessorament arquitectònic i de disseny per poder millorar els espais de la nostra escola. El dia 13 de febrer sabrem si estem entre aquests 30 centres.
A continuació us mostrem la proposta que hem enviat:
Som una escola pública de Rubí amb 50 anys d’antiguitat on l’ús i l’aprenentatge de la llengua catalana ha estat un pilar des dels inicis de l’escola. Des de la seva creació, els pares van obviar la precarietat de l’edifici i van apostar per una educació innovadora i activa, inclusiva i cohesionadora. L’escola, de titularitat privada de naixement, fou sempre de vocació pública: les famílies van tenir un paper decisiu en la definició del model d’escola tot respectant la diversitat religiosa i cultural. Per tot això, l’escola s’ha definit des de la seva creació com a catalana, laica i cohesionadora. Tota aquesta explicació creiem que és necessària per entendre com és l’escola ja que els seus orígens diuen molt del seu paper en relació a la comunitat educativa de la que en forma part i també en relació a la ciutat de Rubí, amb la qual s’ha mostrat sempre vinculada i compromesa. L’escola mostra certes particularitats. D’entrada remarcar que a l’edifici s’han fet reformes i s’ha anat ampliant poc a poc per adaptar-lo a les necessitats educatives (gimnàs, biblioteca, construcció del segon pis) ja que l’edifici no estava pensat per ser una escola. A més, està situat entre edificis en ple nucli urbà sense possibilitat d’ampliació. Els patis són terrasses rectangulars de ciment, sense ombres ni espais verds ni cap tipus de mobiliari que limiten amb cases particulars. Davant d’aquestes necessitats s’han buscat solucions fàcils i econòmiques: - treure joguines - s’han pintat pissarres a les parets - Bibliopati (activitat vinculada amb el projecte ILEC) - decoració de les parets amb pintura mural. També s’ha mirat, des de l’AMPA, opcions que s’escapaven a les nostres possibilitats en quant a assessorament legal i arquitectònic i en quant a recursos econòmics
QUÈ VOLEM?
Espais més amables estèticament i acords amb el PEC i les seves necessitats. També cal tenir present que l’escola manté un acord de corresponsabilitat amb el Departament on es fomenten dos objectius: millorar els resultats educatius i millorar la cohesió social. Pensem que transformant els patis de l’escola afavorirem la consecució d’aquests dos objectius.
NECESSITATS REALS I PRIORITATS:
- Espais d’ombra: a partir de la primavera les condicions no són adequades per desenvolupar una activitat a l’exterior. Les hores d’esbarjo coincideixen amb les hores més perjudicials d’exposició al sol (de 12.00 a 15:00h)
- Espais acollidors: s’ha observat que hi ha nens i nenes que prefereixen gaudir d’una conversa amb els companys/es enlloc de jocs més físics. A més, aquest curs s’ha iniciat el bibliopati per fomentar el gust per la lectura. Per això ens agradaria crear racons que ho afavoreixin.
- Espais propers a la natura: des del projecte d’escola es fan sortides lúdiques conjuntes per gaudir de la natura com una necessitat real ja que es tracta d’una escola situada en el nucli urbà amb patis de ciment. Per tant, el contacte amb la natura sempre es fa fora de l’escola i no de forma continuada. Per això ens agradaria comptar amb un hort urbà i altres elements naturals. Com a centre ja s’han pres certes iniciatives per apropar la cura de l’entorn natural a l’activitat quotidiana de l’escola com el projecte Rubí Brilla o la tria del càtering de menjador amb criteris sostenibles. Però la creació de l’hort afavoriria un contacte més directe i satisfaria certa demanda per part de famílies i membres del claustre.
- Espais i recursos adaptats a les necessitats educatives de cada cicle: Experimentació (EI), jocs d’habilitats motrius, racons de conversa, jocs de taula